dinsdag 19 februari 2013

Rund

Bij alle leuke en spannende restaurantjes die ik nog zou willen uitproberen, zou je bijna denken dat we nooit thuis eten, maar niets is minder waar.....we zijn vaker gewoon in het appartement dan in die mooie stad om te eten.

Na al het nieuws in Nederland over het paardenvlees vroegen wij ons af hoe het hier zit. Hoe vaak zouden wij ander vlees hebben gegeten dan we dachten? Wij eten graag vlees maar wij houden ook veel van dieren en hoe moet dat nou samen gaan? Wat we proberen te doen is om vlees te eten van dieren die een mooi leven hebben gehad en ofwel vanaf hun geboorte voorbestemd waren om gegeten te worden, ofwel na een leuk leven in het wild op een dag worden geschoten door een goede jager.

In de Pastorie is dat minder moeilijk. De kippen komen van M en we weten precies hoe lang en hoe mooi ze hebben geleefd. Varkens komen uit de buurt, van A en A bijvoorbeeld, schuin tegenover ons en ook het kalf van de overburen liep gewoon lekker los voordat hij werd geslacht. En de rest......die kopen we bij een plaatselijke slager en niet bij een supermarkt en hopelijk is dat dan voldoende zekerheid.
Hier in de stad is het ingewikkelder, geen dieren van thuisslacht in ieder geval. Goede slagers zijn er wel volop, tenminste.....ze zien er wel goed uit. Je zou iets kunnen zeggen over de prijs, niet naar de kiloknallers gaan, of diegenen met de grootste akcio's.....maar dan nog weet je niets zeker.

Deze week was ik op pad voor gehakt. Vlakbij ons is één van die geweldige overdekte markten waar je al je boodschappen kunt doen. Slagers volop en meestal loop ik er een paar keer langs om goed te kijken wat er is en hoe het er uit ziet. Bij één slager kreeg ik vertrouwen, er lagen slechts kleine bakken gehakt in plaats van de kilobergen. Er was rund en er was varken en toen zag ik wat er speciaal was aan deze slager. Het was een Hungaricum Slager, een slager met alleen locaal Hongaars product. Het varkensgehakt was van het Mangalica varken en er hingen foto's van de beestjes in vrolijker dagen. Aan de kraam hing een hoofd van het Hongaarse rund, dat prachtige dier met de horens en daar was het rundergehakt van afkomstig.
Je moet ergens in geloven en ik geloofde deze slager en kocht van beide soorten. Duurder dan de collegae, maar eten doe je niet alleen met je maag.

En nu blijft de vraag over, waar haalt ons dichtbij Chineesje zijn vlees? Als we nou maar geen hond gegeten hebben.......bij deze commotie rondom vlees ga je weer denken aan de oude Broodje Aap verhalen.

Een ander Rund was deze week voor onze deur. Een Mercedes die op een Audi knalde. En wat ons opviel, de Mercedes zat behoorlijk in elkaar en de Audi had bijna niks.
Altijd wat te doen hier.....

Het mooie Hongaarse rund

Rundergehaktballen

Wat een pechdag

Flink kapot

5 opmerkingen:

  1. ja,je denkt precies zoals wij, vlees is gewoon te lekker om het niet te eten, maar als het dier een goed leven heeft gehad,kan ik ermee leven. en in ruil voor onze bourgondische uitspattingen, geven wij onze dieren ook een goed leven en mag alles naar hartenlust buiten lopen scharrelen.
    mijn voorkeur gaat uit naar wild, ik heb er geen band mee en het heeft een goed leven gehad.....

    die ballen zien er lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In onze Antwerpse tijd aten wij met regelmaat paardenbiefstuk; lag bij onze beenhouwer gewoon in de vitrine.
    Wij vinden het heerlijk en menig paard heeft een beter leven gehad dan menig koe/kalf/varken.
    Onze slager op de Fred verkoopt het niet, nou ja dan niet; we eten zo gevarieerd in vlees, gevogelte en wild dat ik er niet naar op zoek ga.
    Dat rund ziet er werkelijk fantastisch én indrukwekkend uit zeg: daar heb je respect voor!
    Als wij tam konijn kopen, willen we altijd het konijn nog kunnen herkennen; niet dat we aan een "dakhaas" = poes zitten te peuzelen. Maar als ik ooit moet kiezen tussen mieren of die poes: dan zou ik toch voor die poes gaan, sorry hoor maar voor mij geen insecten als mieren, meelwormen, sprinkhanen en wat al niet meer!
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In onze studententijd zat er in Groningen in de Folkingestraat een paardenslager en daar kochten we voor 75 cent per stuk af en toe paardenbiefstuk, mmmmm.....en alleen al die ouderwetse winkel met zijn prachtige betegeling was een bezoekje meer dan waard!
    Wat betreft die auto coureur(s) daar voor jullie deur: op het ogenblik is er die raadselachtige en wat mij betreft ietwat irritante reclamekreet op de TV: "zo komt u dichterbij het duitse rijden", danwel "dit is het duitse rijden" Daar moest ik bij die foto's van jullie wel even meesmuilend aan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze geitenhoedster, een paar kilometer hier vandaan, slacht en verkoopt het allemaal. We hadden een haas van de grijze koe, het leek wel paardenvlees zo donker. Heerlijk! En van het mangalica hadden we ook een haas (bijna net zo donker als rundvlees) waar Hans saté van maakte. Wonderen in de mond dit soort vlees. Maar ook kregen wij (van twee verschillende mensen) een geslachte kip uit de vrije loop. Dit lijkt dan meer op wild. Kan zeker niet aan de gril en moet pruttelen, zoals draadjesvlees. Vraag ik me toch af welke dieren die kippen zijn die we in de supermarkt kopen? En paard? Heerlijk! Ik at het vroeger vaak. Maar ook in het kantoor waar ik werkte aten we regelmatig paard. Op de dozen met kroketten stond: minstens 5% paardenvlees. En als de geur van verse olie dan door het kantoor ging vroegen mijn collega"s: wat zouden we eten? Ik riep dan steevast: oh gewoon paard. Toen ik het van de week las kreeg ik er gelijk weer trek in. Een lekker knapperig kroketje met stukjes paard.

      Verwijderen
  4. Oh Mip, eten jullie dan ook af en toe een lekker mals bokkenboutje?
    De geitenhoedster houdt uiteraard de pasgeboren geitjes maar kan niks met de bokjes: daar moeten jullie van profiteren!
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen